Puntaseca. 25x25cm, 2012
Serie de xilografies. Dimensions variables (30cm alçada x 15 a 105cm de llargaria)
Linoleum. 27x55cm
Xilografia. 30x20cm.
Aiguafort. 25x25cm.
SER
ARBRE
Ser
arbre
es un projecte artístic que gira entorn a la natura. Guarda certa
relació amb la obra de Giuseppe Penone entorn a la naturalesa humana
i vegetal, i el llibre de Georges Didi-Huberman Ser
Crani.
Com es evident, no vull parlar només d’arbres sinó de tot el que
aquest esser viu pot donar a entendre si es dedica un temps per
pensar-hi. Després de tot estam envoltats d’ells contínuament i
moltes vegades el més banal i quotidià revela mes veritats i útils
respostes que quelcom més complexe.
Una
invitació a pensar en tot allò que aquest esser ens ofereix, en tot
el que aquest simbolitza: en el naixement, el creixement, la vida; en
textures, escorça, pell; el cicle rotatiu de la vida, del mon
sencer, en el qual estem en deute amb la resta de les especies; en la
diversitat d’espècies, races, i edats, ...
Fins
i tot es podria pensar com una invitació a ser
arbre.
A viure amb més tranquil·litat pot ser, a no sentir-se tan apressat
pel temps ja que aquest es summament relatiu, i això ho podem veure
en la diferencia del anys de vida que tenen les diferents especies
d’aquest planteta: des d’insectes que no viuen mes d’un dia,
fins a arbres mil·lenaris. Tot en aquest mon neix, creix i mor, i
això ens connecta.
Per
això, realitzaré una sèrie de xilografies en les que sortiran
gravades escorces de diferents arbres. Aquestes tindran dimensions
variables, segons el diàmetre de l’arbre en concret. Els gravats
es faran sobre fusta de balsa.
El
procediment previ també es important ja que neix a partir de
frottages
realitzats
sobre l’escorça dels arbres escollits, amb paper i carbonet.
Aquests dibuixos seran plasmats sobre la fusta i després aquesta
serà gravada segons el traços marcats als frottages.
Aquests,
a més, van acompanyats de fotografies per a il·lustrar tant el
procediment com de les mateixes escorces (per a tenir una idea mes
aproximada, si cal, de les escorces que seran gravades.
Haig
d’afegir que els arbres escollits no son massa especials ni han set
acuradament escollits ja que això tampoc m’interessava. Tots es
troben dins la ciutat de Barcelona, mes concretament als passeigs i
parcs del barri de Sants i així, dotar de major importància a
aquest aspecte de la vida quotidiana. Cal que aquestes
representacions assoleixin un àmbit més profund en l’observador
que el que simplement està representat.
Com
s’ha dit amb anterioritat, un pas previ obligat del procés son els
frottages.
Aquest
es un procés en el que intervé el carbonet, i aquest es un material
que simbolitza a la perfecció el cicle vital del que parlàvem, la
connexió animal-vegetal-mineral feta matèria. I per suposat, el
paper on han estat realitzats els frottages,
i
sobre els quals es plasmaran els gravats, la fusta sobre la que es
tallaran les escorces, la fusta dels llapis amb els que dibuixem, el
paper de les fotografies, ... totes les nostres vides (i pot ser mes
si parlem dels artistes) requereixen d’aquest esser viu, molt més
del que ells ens necessiten a nosaltres, per això també vull
considerar aquest treball com un petit homenatge a aquests, els
arbres.
Per
altra banda haig de reconèixer aquest projecte com a un procés
d’aprenentatge personal entorn a la fusta. El gravat sobre fusta
també es una altra manera de treballar aquesta matèria, paral·lela
a la talla, s’ha de “parlar” amb la fusta per poder
treballar-la. Seguir les vetes, entendre les seves limitacions i
aprofitar-les en la mesura del possible. Una manera de fer evident el
reconeixement que es té d’aquests, o que s’hauria de tenir.
Per
últim citar el plaer estètic que desprenen les 7 places
xilografiades tant a nivell individual com col·lectiu. Com un bosc
en negatiu de diverses espècies, com empremtes d’escorces tintades
en negre, com dibuixos de línia convertits en dibuixos de rallades.
Una obra en la que el conjunt també atorga importància al
simbolisme de l’obra, la unió mes enllà de la diferencia.
‘Pensant
entorn a l’obra:
SER
CRANEO
de
Georges Didi-Huberman
¿Què
és ser crani?
Ser crani es pensar en la pròpia existència, en un mateix i en el
mon. Significa voler conèixer els teus propis límits, explotar-los
i fer-te partícip d’ells. Implica contacte, estar amb tot allò
que t’envolta i a la vegada et defineix. Ser crani et permet ser
tot allò que vulguis. Fer, esculpir, crear, partint del propi
interior per arribar a l’exterior. Estar en harmonia
amb tot,
i amb un mateix.
Crani
com a caixa. En estudis anatòmics, el crani es defineix com a «caixa
cranial». Una caixa que sempre està tancada, i que amaga tot un mon
de possibilitats. Una caixa
de pandora plena
de bells mals, de llocs intransitables però coneguts, de realitats
surrealistes, de pensaments impensables, ...
Leonardo
da Vinci també estudià la caixa cranial, a partir de dibuixos i
gravats, d’una manera un tant mes artística però no menys
científica. Estudiada en les seves cavitats i formes, i les seves
capes, fou comparada amb una ceba. Totes les capes
cranials connectades entre sí, ajudant-se mútuament sense dotar-li
mes importància a unes que a d’altres. Com una ceba, pots
buidar-la de capa en capa, intentar trobar-ne la millor, però sense
cap resultat ja que no hi ha res al fons, tot son capes. Com l’art,
que tampoc sol estar on se’l busca.
Resulta
difícil admetre que Aristòtil arribà a pensar que era al cor on
residia la seu del pensament. ¡El mateix Aristòtil! Car, no resulta
estrany la quantitat de incògnites que ara giren entorn al cap ¿Que
ens suggereix pensar ara en el cap? Tot. Tot un cúmul de preguntes
que donen pas a moltes altres, y a unes poques respostes. Es el cap
l’eix d’unió mes evident entre tota la humanitat. Es el cervell,
la
raó,
el que ens dona la categoria d’humans. També ens situa, ens fa
sentir presents, com quan es parla del concepte d’aître:
en resumides comptes seria parlar, tractar qüestions de lloc que a
la vegada remeten a qüestions de ser. La
presencia que implica existència.
Com en el lloc de la llengua, d’un poema, o una obra d’art, quan
es parla del naixement i la singularitat del mateix, estem admetent
la seva existència com a una entitat més en aquest mon, un buit
omplert.
Com
Giuseppe Penone, el qual es pot considerar un escultor d’aîtres.
Crea estats
naixents, essers
fixats i esculpits alhora. Realitza una escultura que transforma els
objectes en actes subtils de lloc, objectes, peces que fan de la seva
presencia la seva essència. Per això moltes de les seves obres
tenen noms de verbs en infinitiu, perquè en elles mostra el procés
que tendeix formar formes. Allò que es creat es recrea, i intenta
recrear el procés de creació pel qual ha passat. Penone també
escrigué sobre els seus procediments escultòrics, sobre les seves
intervencions en la natura i sobre les experiències personals
viscudes. Una poiética
de la natura naturans en
la que escultor, entorn i procés son un. Com el riu que ha fet moure
la pedra que s’ha erosionat a través de tot el recorregut i a
donat com a resultat una pedra de riu molt diferent a la roca de la
qual va néixer. Ser escultor es ser riu.
Quan
l’estat naixent ens afecta profusament, estem excavant (un verb més
que implica acció sobre el medi, un procés, i una meta). Quan la
creació adquireix la forma de una mena de dialèctica material,
estem
excavant.
Quan te lloc un buidat d’un material per part de les mans del
modelador, estem excavant. Tota excavació comença del no res, d’un
estat 0 el qual es alterat. Un procés que neix com a iniciativa, que
es desenvolupa d’una o altra manera i, finalment, acaba. I com tot
procés te una memòria que, en aquest cas es del creador. La memòria
es una qualitat de l’escultor. Es un cúmul de experiències,
sensacions, emocions que queden recollides al cervell d’aquest. I
en un àmbit més natural, ens ajuda a pensar en la vida dels
materials, fet molt interesant en alguns casos. En aquest llibre es
mostra l’exemple
del carbonet com a unió entre els mons animal, vegetal i mineral
del nostre mon extens. Ser-ne conscient d’aquesta connexió es
important. Es un fet amb el que treballen molts artistes: en
aconseguir veure l’ull de la terra.
L’escultura
mateixa es la que toca el pensament. Ella es l’encarregada
d’establir aquesta connexió de la que estem parlant tota l’estona
entre persona i mon, entre coneixedor i coneixement, el cercador i la
trobada de sentit. El frottage
extreu
a la llum fòssils de gestos, empremtes, llargues o curtes, del
temps. Es una tècnica que ens permet deixar constància del temps.
Una
acció immòbil. El
lloc on toquem el temps. I
així, toquem la dimensió que acompanya l’espai. Ens apropem mes a
d’ella, ens fem mes conscients i la fem present en la creació.
Plena la intenció de plasmar el temps de forma física, qualitat
intrínseca de l’art.
Tocar
no es agafar ni dominar. L’escultura
treballa amb impremtes, una impremta humil i pobre que dota de mes
humanitat aquest procés, aquest resultat, i la interpretació que
se’n podria fer d’ell. Treballar amb impremtes implica una
immersió tàctil del lloc, de la peça que es treballa i de l’entorn
que la rodeja i la esculpeix. Com ser fulla. Entre jo i l’espai no
existeix mes que la meva pell ¡I aquesta es el punt de contacte! I
d’aquí neix el coneixement
per contacte,
tan vàlid com qualsevol altre coneixement, i que aporta saviesa
també. Quan interesant seria poder arribar ser la pell de l’aire.
Ser
lloc. Un lloc on perdre’s, on buscar, trobar, aprendre i oblidar,
on descobrir i qüestionar, pensar, parlar, afrontar dubtes i
revòlvers. Convertir-se en espai i que l’espai formi part de tu.
L’escultura es trobar aquesta camí, aquesta entrada al lloc
imaginari del nostre cap, als paisatges dels nostres cervells.
Metàfores que prenen el sentit que volem ja que, es el
lloc idoni per perdre l’espai,
per refutar-lo, invertir-ho, trastocar-ho. Ja que totes les
possibilitats neixen en gran mesura de nosaltres mateixos, aquestes
possibilitats es veuen limitades, esculpides per l’entorn. Tot
deixa impremta,
nosaltres més que res altre, i aquesta es desenvolupa i es
reverteix. Es ens habita i a la vegada ens incorpora.
Conclusió:
un apropament vàlid al món menys evident de la creació artística
i sobretot escultòrica. A aquella dimensió mes espiritual i sentida
d’aquest procés. El complement necessari a l’hora de dotar de
sentit a l’obra, pensar a nivell conceptual el treball que estàs
realitzant. Pensar en ell, en tu, en el que us uneix i en el perquè
de tot plegat. Establir connexions de sentit per a que aquestes,
d’una manera o altra, arribin a l’espectador en la mesura del
possible (i necessari). Una lectura d’autoconeixement enriquidora.
No hay comentarios:
Publicar un comentario